Ik ben een man en onlangs overgeplaatst naar een afdeling met alleen maar vrouwen. Ik was gewend dat misverstanden met een grap werden afgedaan, nu leiden ze tot lange discussies. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Tsja, dat is typisch zo’n onderwerp waarbij je al snel in stereotyperingen en clichés terecht komt. Van het kaliber ‘vrouwen kunnen niet kaartlezen en mannen kunnen niet luisteren’. Nu is dat laatste ook vaak zo, maar dat terzijde…
Ik ben opgevoed in de jaren 70 toen iedereen nog dacht dat er geen aangeboren verschil was tussen jongens en meisjes. Daar zijn we inmiddels met elkaar wel van terug gekomen. Vorige week ging mijn jongste dochter met een aantal klasgenootjes kerstinkopen doen voor de bereiding van het schoolkerstdiner, en ik was aangewezen om hen te begeleiden. Terwijl de meisjes serieus met het boodschappenlijstje in de weer waren, hadden de jongens de kerststol al opgegeten, om daarna over te gaan tot een racewedstrijd met hun winkelwagentjes. Al die meisjes met dezelfde instelling, en die jongens met hetzelfde gedrag, het kan geen toeval zijn..
Terug naar jouw vraag. Jij merkt nu op jouw afdeling dat misverstanden al snel tot discussies leiden. Dat heeft er mee te maken dat vrouwen in het algemeen de neiging hebben om de dingen te bespreken. Ze hebben meer dan mannen de behoefte om op basis van gelijkwaardigheid met elkaar om te gaan. Het samen doen, de verbinding zoeken met elkaar en de wens om erbij te horen maakt dat ze zich meer richten op het gemeenschappelijke. Mannen zijn vaak meer van de competitie, ze kunnen beter aangeven waar ze goed in zijn en ze kunnen sneller over de dingen heenstappen. Veel vrouwen hebben een olifantengeheugen. Dan komt er bij een conflict opeens naar voren wat jaren geleden is gebeurd. Niet gek dat daar dan problemen van komen. Dat doen de mannen doorgaans toch handiger, ze zeggen elkaar gewoon even de waarheid en daarmee is de kous af. Dat is ook vaak het advies aan vrouwen als er sprake is van ergernissen en wrijvingen… Vraag je gewoon af: wat zou ik doen als ik een man was.
Moet jij dan het omgekeerde doen, en jezelf afvragen wat je zou doen als je een vrouw was? Nee, Ik adviseer je om vooral jezelf te blijven en het verschil tussen je vrouwelijke collega’s en jezelf waar te nemen, te benoemen en te gebruiken. Juist de teams waarbij mannen en vrouwen met elkaar samen werken boeken vaak de beste resultaten. Veel verschillende ingrediënten geeft vaak de beste smaak. En geldt ook voor de afdeling op het werk.