Van de week ontving ik een mail van de redactie over mijn column. Doordat de krant vandaag voor het eerst op tabloidformaat verschijnt, kwam het verzoek een kortere column aan te leveren en werd er ook aangegeven dat mijn foto er (tijdelijk?) niet bij geplaatst wordt.

Of u de foto mist bij dit verhaal heeft minder te maken met het feit of mijn gezicht u aanspreekt maar meer met de manier hoe u informatie filtert. De vijf zintuigen: zien (visueel), horen (auditief), voelen (kinesthetisch), ruiken (olvactorisch) en proeven (gustatief) spelen een grote rol bij selecteren van informatie. Je maakt gebruik van alle zintuigen, maar vaak is één zintuig in alle contexten dominant. Ieder mens heeft een communicatie voorkeurssysteem. Sommige mensen zien meer beelden en plaatjes (toch jammer van de foto hè?), ze zijn visueel ingesteld. Dat merk ik zelf ook nu ik mij door de kinderen heb laten verleiden een hond te nemen. We kijken samen o.a. op internet naar allerlei soorten honden. Staat er echter bij de beschrijving van de hond dat er geen foto beschikbaar is, dan haak ik meteen af. Het eerste wat ik wil weten is hoe het beestje eruit ziet. Het visuele aspect is op dat moment heel belangrijk. Andere mensen zijn meer gefocust op hoe iets klinkt, zij horen meer geluiden, zijn auditief ingesteld. Of je bent meer ingesteld hoe iets voelt; het kinesthetische aspect. Zowel emotioneel als via de tast. Kijk maar op de markt. De een kijkt naar de kleur van het fruit, de ander wil alle appels even voelen. In onze cultuur zijn het visuele, auditieve en kinesthetische systeem het sterkst aanwezig. Je hoort vaak aan het taalgebruik van iemand welk zintuig de voorkeur heeft. Als iemand zegt: ‘Ik zie wat je bedoelt’, is dat een voorbeeld van een visueel aspect. ‘Dat klinkt mij als muziek in de oren’, is duidelijk gerefereerd aan het gehoor. ‘Ik voel ervoor of ik loop constant tegen iets aan’, geeft aan dat de persoon meer kinesthetisch is ingesteld. Het kan handig hierop in te spelen in contact met mensen.Geeft u een zakelijke presentatie, dan is het belangrijk het verhaal met beeld te ondersteunen en ook te zorgen voor een goed geluid. Of zelfs een muziekje of geluidsfragment te laten horen. De autoverkoper zal de visueel ingestelde potentiële koper wijzen op de mooie belijning en vorm van de auto. Hij laat de motor draaien voor de auditief ingestelde koper en vraagt de kinesthetisch ingestelde klant de auto aan te raken en te voelen hoe het is erin te zitten. Een goede autoverkoper is er op getraind razendsnel in te schatten met welke ‘type’ koper hij van doen heeft en zal daar op inspelen. Wie in de omgang met collega’s of klanten aandacht heeft voor deze aspecten kan daar zijn of haar voordeel mee doen. De krant speelt ook in op bovengenoemde aspecten en voelt vanaf vandaag letterlijk anders. Er is meer aandacht voor het visuele aspect; het formaat is gewijzigd en er de redactionele pagina’s hebben meer kleur. Hopelijk voelt dat goed.

Jacqueline van Vreden

Eerder verschenen in Tubantia