Ik weet dat het niet correct is om te zeggen, maar ik heb echt een hekel aan sommige collega’s. Op het moment dat ik een dienst moet draaien met zo’n collega is op voorhand mijn dag verpest. Mijn man reageert met de opmerking; wees blij dat je collega’s hebt in deze economische tijd.

Nou, heel empatisch klinkt mij dat ook niet in de oren, maar ik heb gelukkig meer verstand van samenwerken op de werkvloer dan van privé relaties…

Jouw man zegt hetzelfde als mijn oma vroeger zei als er iets was wat niet zo lekker ging: “Beter mee verlegen dan om verlegen“. Maar goed, je kunt je troosten met het feit dat je absoluut niet de enige bent. Samenwerking op de werkvloer zit vol met ergernissen. Je zit de hele dag dicht op elkaar waar je, anders dan bij je partner, niet voor gekozen hebt. Iedereen kent de verhalen wel, van de collega die fouten afschuift op een ander, stinkt, veel roddelt, nooit koffie haalt voor de ander of constant hardop vertelt wat hij of zij aan het doen is, compleet met details over het toiletbezoek. Uit het onderzoek van het Institute of Leadership & Management kwam de volgende top drie:

  1. ’s Ochtends te laat op het werk komen of laat zijn bij vergaderingen
  2. Een e-mail sturen aan iemand die recht tegenover je zit en
  3. Geen koffie halen voor collega’s

Eigenlijk niet zo gek dat er veel ergernissen zijn. Om mijn oma nogmaals te citeren: “Onze lieve Heer heeft rare kostgangers“. Iedere persoonlijkheid is anders met een andere achtergrond, opvoeding, waarden en normen. Daar staan we meestal niet zo bij stil, we vinden al snel dat iedereen zo zou moeten zijn zoals we zelf zijn. Wij zeggen eerlijk dat we een fout hebben gemaakt, het kan toch niet waar zijn dat collega X dat nu ontkent! Hoezo, vraagt collega Y niet naar mijn kinderen, ik ben zelf altijd zeer attent! Om te zorgen dat ergernissen niet uit de hand lopen is het goed dit vooral steeds in gedachten te houden. Betrek irritante eigenschappen van de ander niet op jezelf en concentreer je meer op jezelf dan op je collega. Of ga met elkaar in gesprek als iets je erg dwarszit. Belangrijk is om aan te geven hoe voor jou iets overkomt waarbij je focust op het gedrag en niet op de persoon. Ken je eigen gebruiksaanwijzing, maak die kenbaar en hou ook rekening met die van de ander. Stem verwachtingen af en soms kan, “NICHT ÄRGERN, NUR WUNDERN” ook wonderen doen. Ook thuis!

Eerder verschenen in Tubantia