Afgelopen zaterdag was het weer een spannende dag in de voetbalcompetitie. En gelukkig staat FC Twente weer bovenaan! Competitie is leuk en spannend. Het houdt je scherp en actief. Het versterkt het groepsgevoel en de onderlinge saamhorigheid. En dat geldt, binnen grenzen, ook voor het bedrijfsleven en binnen organisaties. Jaren geleden werkte ik bij een landelijk bedrijf dat was opgedeeld in regio’s. Maandelijks kwamen de resultaten van de verschillende regio’s binnen en het was elke keer weer een sport hoger te scoren dan de andere regio’s. Ik zie dat ook bij bedrijven waar ik voor werk. Het is fijn om het idee te hebben dat je als afdeling of als team het goed doet met elkaar, mits het niet ten koste gaat van de samenwerking met andere teams of afdelingen. Want dan verzand je in een wij en zij cultuur en worden de tegenstellingen alleen maar aangescherpt.’ ‘Zij’ van verkoop snappen er niets van’. En omgekeerd zit productie weer moeilijk te doen.’ Op de werkvloer hebben ze het echt niet begrepen of het management zit er alleen maar voor zichzelf.’ Er is dan weinig begrip voor elkaar en de vooroordelen worden alleen maar sterker. Denk maar aan het politieke debat van de laatste tijd, dat sterk gericht is op wij en zij. Op de aanscherping van de tegenstellingen tussen groepen, terwijl we het uiteindelijk wel samen moeten doen.
Om vooroordelen te verminderen en begrip voor de ander te kweken is het goed om je te verplaatsen in de ander.
Elvis Presley zong het jaren geleden al. ‘Walk a mile in my Shoes’ . Je kunt pas echt invoelen hoe iets voor de ander is, als je het zelf ervaart en meemaakt. Als je echt in de schoenen van een ander staat. Dan blijken je oordeel en mening vaak wat genuanceerder uit te pakken. Dan ontstaat er begrip voor de ander.
Daarom vind ik het televisieprogramma ‘Undercover Boss’ zo goed. Directeuren van grote bedrijven die zich incognito op de werkvloer begeven. De baas van het schoonmaakbedrijf verruilt zijn kostuum voor een overall en gaat ramen lappen, zijn collega van het gemeentelijk vervoersbedrijf wordt een paar weken conducteur. Door hun tijdelijke nieuwe functie bekijken ze de wereld met andere ogen. Zo worden ze geconfronteerd met de dagelijkse problemen van hun medewerkers. Problemen die nooit op de agenda van het managementoverleg staan, en die in beleidsnota’s nooit aan de orde komen, maar die de prestaties van hun organisatie wezenlijk beïnvloeden. Steevast komt de baas na afloop van zijn avonturen tot nieuwe inzichten over hoe zijn bedrijf georganiseerd zou moeten worden. En, minstens zo belangrijk, hij heeft oprechte waardering gekregen voor zijn collega’s. Het tijdelijk verwisselen van taken, functie of werkplek kan veel opleveren voor organisaties. Inkopers lopen mee met de verkopers. Het hoofd personeelszaken gaat eens kijken op de boekhouding. Er is meer begrip voor elkaars gedrag, communicatie komt op gang, luiken gaan open en uiteindelijk verloopt de samenwerking een stuk beter. Kortom, stap in de schoenen van de ander en u weet waar het knelt.
Jacqueline van Vreden