Mijn zoon van 10 jaar is in de ban van ‘Het Compliment’. Onlangs zijn ze in zijn klas, onder leiding van meneer Rutger gestart met het geven van complimenten aan elkaar. Elke week zijn twee kinderen aan de beurt. Van alle klasgenoten krijgen zij een compliment en dit wordt opgeschreven en de lijst met complimenten gaat mee naar huis.
Over twee weken is hij zelf aan de beurt om de complimenten in ontvangst te nemen. Nu is hij druk bezig om zijn klasgenoten te complimenteren. En hij komt er achter dat dit niet altijd zo eenvoudig is, maar dat er over iedereen iets positiefs te zeggen is.
Thuis neemt hij bij voorkeur bij het naar bed gaan zijn positieve eigenschappen met mij door. Mam, zeg eens, wat vind je goed aan mij? Hij is minder geïnteresseerd in het bespreken van zijn minder sterke of verbeterpunten en we houden het gezellig zo vlak voor het slapen gaan.
Complimenten zijn heerlijk. Wij mensen als sociale wezens vinden het belangrijk dat we oké zijn. Hoe onafhankelijk bepaalde mensen ook lijken, uiteindelijk zijn erkenning, waardering en iets betekenen voor een ander belangrijke drijfveren.
Weet u nog wanneer u voor het laatst een compliment kreeg? En weet u nog wanneer u iemand voor het laatst een compliment hebt gegeven?
Het is gek met het compliment. Het ontvangen van een compliment is niet altijd even makkelijk. Onze eerste neiging is vaak meteen iets terug te geven(‘ ja, dank je, jij hebt ook een leuke rok aan’, ‘ja, ik hou ook van jou’) of te bagatelliseren.( ‘O, dat stelt niets voor’ of ‘dit was een koopje’). Ik hoop dat er in de klas van mijn zoon ook aandacht is voor het ontvangen van complimenten. Het genieten van een compliment zal er uiteindelijk toe leiden dat je er meer van krijgt . Uit onderzoek blijkt dat het benadrukken van positief gedrag leidt tot nog meer positief gedrag. En of het nu gaat om het bakken van een appeltaart of het opstellen van een ingewikkeld rapport. Als u hoort dat u dat weer uitstekend gedaan hebt, zal de appeltaart de volgende keer nog smakelijker zijn, zal het rapport er nog beter uitzien. Toch zijn we vaak geneigd de dingen die goed gaan te negeren en de nadruk te leggen op wat verbeterd dient te worden. En dan wordt voorbij gegaan aan de bovengenoemde erkenning. Maar zeg nu zelf, wat motiveert u meer? En speciaal voor de dames onder ons, weet u waarom de meeste Italiaanse mannen zo mooi zijn? Omdat hun moeders zovaak hebben gezegd dat ze prachtig zijn……
In mijn trainingen oefenen we in het geven van feedback. Een mooi woord voor terugkoppeling. Terugkoppeling op positieve zaken maar ook op verbeterpunten. Want eerlijk is eerlijk, we ergeren ons ook aan collega’s en ook thuis gaat het niet allemaal vanzelf.
Feedback kunnen geven en ontvangen is een belangrijke vaardigheid in werksituaties om de samenwerking te verbeteren. Leidinggevenden kunnen het gebruiken om te sturen en te beïnvloeden. Maar hoe zorg je er nu voor dat dit goed overkomt?
Zoals gezegd is het belangrijk om de aandacht te richten op de dingen die wel goed gaan. Heb je kritiek dan gaat het altijd over het gedrag van iemand, maar nooit over de persoon zelf. En het moet gaan over hoe jij iets ervaart. Verzandt niet in vage kreten maar wees specifiek en to the point. In plaats van te zeggen, ‘je bent ongeïnteresseerd’ kun je beter aangeven dat het niet voorbereid zijn voor een vergadering en uit het raam staren bij jou het gevoel oproept dat er geen interesse is. Dan kan de ander daarop reageren en voelt dit niet als een persoonlijke aanval. Voorwaarde is wel dat we op een open en gelijkwaardige manier met elkaar communiceren.
Uiteindelijk is er een gemeenschappelijk belang: zo goed en prettig mogelijk met elkaar omgaan, waarbij het positieve, naar mijn idee, moet overheersen. Daarom tot slot een enorm compliment voor meneer Rutger die de medewerkers van de toekomst een goede basis meegeeft!!
Jacqueline van Vreden